De grillen van de markt voor digitale mediaspelers
Geplaatst door
Rob
Labels:
Opinie
Een van de redenen is dat er veel halffabrikaten beschikbaar zijn (Network Media Tank bijvoorbeeld) waar OEM manufacturers natuurlijk gretig op inspelen. Koop de hardware, ontwerp een mooie behuizing, licenseer de basis-firmware, bouw wat softwarefeatures eromheen en je hebt een "eigen" Networked Media Player. Veel (doorgaans Aziatische) firma's hebben hierdoor het licht gezien: Popcorn Hour, Digitech HDX, Kaiboer, eGreat, Dueple, Syvio, Electron, Kaifa, Linking, Suno, om er maar wat op te noemen. Allemaal gebaseerd op NMT.
Sommigen verdwijnen net zo snel als dat ze kwamen (Kaiboer) terwijl anderen juist erg populair worden, ondanks de soms aparte namen (Popcorn Hour?).
Vanwege het grote aanbod staan de prijzen redelijk onder druk. Bovendien is het voor firma's die een volledig eigen concept ontwerpen, moeilijk om een positie in de markt te veroveren, of om er te blijven. DVico worstelt met firmwares, net als Dune HD, en respectabele initiatieven zoals Zune HD halen de Europese markt niet eens (ondanks tegensprekende blogberichten).
En dan zijn er toch nog steeds bedrijven die het blijven proberen.
Bijvoorbeeld de Chinese firma Shenzen HD-Horizon Technology Co., Ltd. Wederom een firma die een productreeks op de markt brengt met een enigszins discutabele naam; Ditmaal is het "Bollo".
Met een remake van hun originele product, speciaal voor de Olympische Spelen in 2008, proberen ze de markt te veroveren. De specificaties liegen er natuurlijk niet om en een volledig fanless design is natuurlijk erg interessant voor de thuisbioscoop.
Helaas lijkt het erop dat een behuizing met een motief dat iets weg heeft van slangenschubben en een naam die men makkelijk moet kunnen onthouden, de enige onderscheidende eigenschappen zijn. Met een markt die zo verzadigd is, zijn blijkbaar dit soort onbelangrijke eigenschappen een noodzakelijk kwaad.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Een reactie posten